Financiële verantwoording

Hier vind u alle documenten met betrekking tot onze financiële verantwoording.

NAH-Zeeland heeft de ANBI-status

Wat is ANBI?

De ANBI-status staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Dit is een fiscale status die door de Nederlandse belastingdienst wordt toegekend aan instellingen die zich inzetten voor het algemeen nut. Organisaties met een ANBI-status zijn vaak stichtingen of verenigingen die zich richten op sociale, culturele, educatieve, of wetenschappelijke doeleinden.

NAH-Zeeland voldoet aan de eisen en heeft de fiscale status toegewezen gekregen.

Voordelen van ANBI-status

Het hebben van een ANBI-status biedt zowel de organisatie als de donateurs diverse voordelen:

  1. Fiscale voordelen voor donateurs: Wanneer u een gift (ook wel donatie genoemd) geeft aan NAH-Zeeland kunt u uw  giften aan ANBI’s fiscaal voordelig aftrekken van hun belastingaangifte. Dit stimuleert de ondersteuning van goede doelen en maatschappelijke initiatieven.
  2. Vrijstelling van erfbelasting: Wanneer een ANBI in een testament wordt opgenomen, vallen er geen erfbelastingkosten over de erfenis, wat de nalatenschap ten goede komt aan de organisatie.
  3. Geloofwaardigheid en vertrouwen: De ANBI-status geeft potentiële donateurs en partners de kans om te zien dat de organisatie transparant en betrouwbaar is, aangezien ANBI’s aan strikte eisen moeten voldoen. NAH-Zeeland voldoet aan die eisen.

Toelichting eisen voor ANBI-status

Om ANBI-status te verkrijgen, moet een organisatie aan bepaalde voorwaarden voldoen, waaronder:

  • Het dienen van het algemene belang.
  • Geen winstuitkering aan oprichters of bestuursleden.
  • Een transparante en zorgvuldige administratie.

Deze voorwaarden zorgen ervoor dat de ANBI daadwerkelijk bijdraagt aan de maatschappij en verantwoordelijk met middelen omgaat. Vanuit NAH-Zeeland zijn we blij met deze status.

Onze ANBI-status

Vanuit NAH-Zeeland staan wij voor algemeen belang en dat vullen wij in met alleen vrijwilligers. NAH-Zeeland zorgt voor sluitende administratie en opmaak jaarrapport. Een kascommissie verzorgt voor controle en daarna worden de concept jaarstukken voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering. Met deze werkwijze zijn we 100% transparant en geven wij volledig inzage.

Als ANBI zijn wij vastbesloten om ons werk met integriteit en toewijding uit te voeren. Wij zien onze ANBI-status niet alleen als een erkenning van ons werk, maar ook als een verantwoordelijkheid om de gemeenschap te blijven dienen en positieve impact te maken.

Verantwoording over 2023 en begroting 2024.

De jaarstukken 2023 zijn goedgekeurd door de Algemene Ledenvergadering. Daarna zijn de stukken ook gepubliceerd in ons blad Bruggenhoofd. Voor de volledigheid geven wij hierbij een overzicht daarvan:

closearrow-downfacebook-squarebarsenvelopemobilecopyright